10 tips om minder suiker te eten

De meeste mensen eten dagelijks teveel suiker. Het kan lastig zijn om te minderen omdat suiker aan veel eten en drinken is toegevoegd. BENU geeft u 10 tips om minder suiker te eten.

  1. Begin met een voedingsdagboek
    Voor u minder suiker gaat eten, moet u weten hoeveel suiker u nu eet. Om hier achter te komen kan het helpen om een periode per dag bij te houden wat u eet. Dit kunt u doen in een schrift, maar er zijn ook apps die hierbij kunnen helpen.
  2. Wees bewust van alle soorten suiker
    Er zijn meer dan 50 namen voor suiker. Daarom moet u goed bewust zijn van al deze namen zodat u weet dat u deze suikers moet ontwijken. Een aantal voorbeelden zijn: Agavesiroop, basterdsuiker, bietsuiker, bruine suiker, karamel, fructose, glucose, honing, kandij, molasse en nectar. Voor een volledige lijst, kijk op de site van het diabetesfonds.
  3. Lees de etiketten in de supermarkt
    Wanneer u alle verschillende namen voor suiker herkent, kunt u bewuste keuzes gaan maken door het etiket van producten te lezen. Op het etiket staat hoeveel ‘koolhydraten’ in de vorm van suikers in het product zitten. Vergelijk dus meerdere producten en kies producten met minder suikers.
  4. Kook met verse producten
    In kant en klare sauzen en soepen zit vaak veel suiker. Denk bijvoorbeeld aan pastasaus, appelmoes en satésaus. Deze dingen kunt u ook zelf maken, maar dan zonder alle toegevoegde suikers.
  5. Eet niet teveel kant-en-klaar maaltijden en fastfood
    In kant-en-klaar maaltijden en in fastfood zit veel suiker en geraffineerde koolhydraten. Wanneer u deze dingen eet gaat u bloedsuiker snel omhoog. Als u dit te vaak eet, kunt u last krijgen van overgewicht.
  6. Drink koffie en thee zonder suiker
    Bent u gewend aan suiker in uw koffie of thee? Probeer dit dan langzaam te minderen tot u uiteindelijk drinkt zonder suiker.
  7. Ontbijt en lunch met minder suiker
    Houdt u van ontbijtgranen en muesli? Kies een optie met minder suiker, bijvoorbeeld een muesli met noten. Eet u liever brood? Vervang uw zoete broodbeleg met bijvoorbeeld plakjes banaan of aardbeien. Hierdoor heeft u alsnog zoetigheid op brood maar brengt u de hoeveelheid suikers terug en krijgt u ook gelijk veel vezels, vitamine C en anti-oxidanten binnen.
  8. Kies voor gezonde snacks
    In koekjes, chocolade, gebak, frisdrank en snoep zit veel suiker. Kies vaker voor gezonde snacks in de vorm van groente en fruit. Probeer eens: snacktomaten, appels, wortels of een cracker met avocado.
  9. Let op dat er ook veel suiker in frisdrank en fruitsap zit
    Naast drankjes waar u suiker aan toevoegt zijn er ook drankjes waar al veel suiker inzit. In één glas cola (van 250 ml) zitten al bijna 7 suikerklontjes. Probeer dit te vermijden. Kies liever voor water of thee zonder suiker. Wilt u water met een smaakje? Voeg dan bijvoorbeeld een schijfje citroen, munt en/of een aardbei toe.
  10. Zoek een goede balans in suiker eten
    Als u van veel suiker eten ineens naar geen suiker eten gaat, kan dit heftig zijn. Ook kan het zijn dat u juist zin krijgt in suiker omdat u het probeert te ontwijken. Wees dus bewust van hoeveel suiker u eet en neem gerust nog eens iets waar suiker in zit.

Wilt u weten of u beter minder suiker kunt eten? Doe dan de BENU Gezondheidscheck (vanaf juni 2020 te boeken). Tijdens de check wordt onder andere uw gewicht en uw bloedsuikerniveau gemeten. Na de test krijgt u direct uitslag met advies over wat u kunt doen om uw gezondheid te verbeteren.