10 tips om minder zout te eten

Te veel zout eten is niet goed voor uw lichaam. Toch is het lastig om zomaar minder zout te eten, omdat zout al in veel eten verwerkt zit. Zo krijgt u toch al gauw te veel zout binnen. Om u te helpen, geeft BENU Apotheek u 10 tips om minder zout te eten:

  1. Houd een voedingsdagboek bij
    Misschien heeft u niet door dat u veel producten eet waar zout in zit. Het kan dan helpen om per dag bij te houden wat u eet. Er zijn ook apps die u hierbij kunnen helpen. Deze apps meten dan automatisch hoeveel zout u op een dag eet.
  2. Weet dat zout meerdere namen heeft
    Natrium, een belangrijk onderdeel van zout, zit in heel veel zoutsoorten. Naast zout bestaat er ook: Himalaya zout, zeezout, Keltisch zout, selderijzout, uienzout, knoflookzout en kruidenzout. Uiteindelijk is dit allemaal zout. Als u deze namen ziet, probeer deze dan ook niet teveel te eten.
  3. Stap over op dieetzout
    Dieetzout is zout met minder natrium. Mineraalzout, halvazout en dieetzout hebben minder natrium, maar hier zit wel veel kalium in. Kalium is niet geschikt voor ieder dieet en gaat niet samen met sommige medicijnen. Vraag uw arts of diëtist om advies.
  4. Maak en kook zelf eten
    Een groot deel van het zout wat u eet zit in producten waarbij de fabrikanten zout toevoegen. Denk dan aan kant-en-klaar maaltijden, sauzen, soepen en marinades. Om dit voorkomen, probeer zo veel mogelijk zelf te maken. Dan bepaalt u zelf hoeveel zout u wilt toevoegen.
  5. Kook met verse ingrediënten
    Groente en vis uit blik is vaak bewerkt. Dit betekent dat de fabriek hier ook extra ingrediënten aan toevoegt om het product meer smaak te geven. Hier kan dus ook extra zout in zitten. Kies dus voor verse groente, vlees en vis.
  6. Gebruik kruiden om uw eten op smaak te brengen
    Zout wordt vaak gebruikt om smaak te geven aan eten, maar dit kunt u ook makkelijk doen door (verse) kruiden toe te voegen. Vaak staat op de verpakking van kruiden bij welke gerechten ze goed passen. Probeer het eens!
  7. Vergelijk etiketten in de supermarkt
    Op de etiketten van producten staat hoeveel zout er in een product zit. U kunt de etiketten vergelijken en kiezen voor een product met minder zout/natrium. Dit alleen maakt al een groot verschil. Let wel op: op de ene verpakking staat de hoeveelheid zout per 100 gram, op de andere verpakking per portie. Zorg ervoor dat u dezelfde gegevens met elkaar vergelijkt.
  8. Probeer zout in stappen minder te eten
    Als u in één keer stopt met zout eten, zal uw eten flauw smaken. Het verschil is dan erg groot. Probeer uw gewoonten voorzichtig te veranderen. Dan kunt u rustig wennen aan eten met minder zout.
  9. Vervang zoute snacks door gezonde snacks
    Laat de chips en de gezouten pinda’s liggen. Kies voor gezonde snacks zoals: tomaatjes, komkommers of zelfgemaakte groentechips.
  10. Kies voor broodbeleg met minder zout
    In worst, ham en kaas zit vaak veel zout. Kies daarom voor een versie met minder zout zoals rosbief of kipfilet. Of kies voor plantaardig broodbeleg, bijvoorbeeld hummus of avocado.

Wilt u weten of dieetzout samen gaat met uw medicijnen? Neem dan contact op met uw BENU Apotheker.