5 tips om makkelijker water te drinken

Uw lichaam heeft elke dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Dat is ongeveer 6-8 glazen per dag. Het beste voor uw lichaam en het milieu is water uit de kraan. Lees hieronder waarom dit zo belangrijk is en hoe u makkelijker voldoende water drinkt.

Waarom is genoeg water drinken zo belangrijk?

Door water te drinken zorgt u dat uw lichaam op temperatuur blijft. Op warme dagen heeft u daarom nog meer water nodig. Ook zorgt water ervoor dat de voedingsstoffen door uw lichaam worden vervoerd. En wist u dat uw nieren niet goed kunnen functioneren zonder water? Bij tekort aan water kunnen uw nieren de afvalstoffen niet verwerken. Ook kunt u bij een tekort sneller hoofdpijn krijgen.

Kies voor kraanwater

Met andere dranken zonder suiker en alcohol kunt u ook aan het benodigde vocht komen. Wij adviseren echter water uit de kraan. Het Nederlandse kraanwater behoort tot het beste water ter wereld. De voordelen van kraanwater zijn:

  • geen calorieën,
  • geen tandbederf,
  • goedkoop,
  • beter voor het milieu (in plaats van dranken in flessen),
  • makkelijk mee te nemen,
  • overal beschikbaar.

5 tips om makkelijker water te drinken

Vindt u het lastig om genoeg water te drinken? Hier zijn 5 tips die kunnen helpen:

  1. Start de dag met water.
    Uw lichaam heeft de hele nacht geen vocht erbij gekregen. Gelijk een glas water drinken als u opstaat is een goede en frisse start van de dag. 
  2. Zet water voor uw neus.
    Water zien, doet water drinken. Zet een glas, drinkfles of karaf in uw gezichtsveld als u aan het werk bent, voor de tv zit of op tafel bij het eten.
  3. Neem een flesje water mee voor onderweg.
    Een autorit, wandeling of treinreis voor de boeg? Neem standaard een drinkfles mee met water. Zo komt u ook minder in de verleiding om onderweg ongezondere varianten te kopen.
  4. Gebruik een water app.
    Zijn bovenstaande tips lastig voor u omdat u weinig op een vaste plek bent? Dan kan een water app op uw smartphone handig zijn. Op deze app houdt u bij hoeveel water u drinkt en krijgt u herinneringen. Voorbeelden van dit soort apps zijn: Watertracker, Aqualert of Hydro coach.
  5. Varieer met water.
    Bent u niet zo fan van kraanwater? Varieer eens met smaakjes. Doe er bijvoorbeeld een takje munt, plakje citroen of sinaasappel in.