Metabool syndroom

Wat is het metabool syndroom

Het metabool syndroom is een combinatie van vijf gezondheidsklachten rond de stofwisseling die met elkaar te maken hebben. U heeft dan een combinatie van: een te hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk, overgewicht, een grote buikomtrek of een hoge bloedsuikerspiegel.

Het gevaar van het metabool syndroom is dat uw gewicht langzaam toeneemt en uw conditie steeds slechter wordt. Dit leidt tot meer risico’s voor uw gezondheid. Bij het metabool syndroom heeft u een verhoogd risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Ook heeft u een grotere kans op beroertes en hartaanvallen.

Het metabool syndroom komt voor bij zowel mannen als vrouwen.  20,1% van de mannen en 9,5% van de vrouwen tussen 30 en 39 jaar heeft al last van een combinatie van 3 van de risicofactoren. Een ongezonde leefstijl en erfelijkheid dragen allebei bij aan het metabool syndroom. Soms is bij kinderen van 8 jaar al te voorspellen of ze aanleg hebben voor het syndroom.

Sporten in het bos

Symptomen van het metabool syndroom

U heeft metabool syndroom wanneer u last heeft van 3 of meer van deze risicofactoren:

  • uw bloedsuikerwaarde is te hoog (5,7 mmol/l of meer),
  • uw bloeddruk is te hoog (130/75 mm Hg of meer),
  • uw HDL-cholesterolniveau is te laag,
  • uw BMI is te hoog (25 of meer),
  • uw buikomtrek is te groot (bij mannen: groter dan 94 centimeter, bij vrouwen: groter dan 80 centimeter).

Denkt u deze symptomen te herkennen? Doe dan de BENU Gezondheidscheck (vanaf juni 2020 te boeken). Bij de gezondheidscheck controleren we op de symptomen van het metabool syndroom. U krijgt direct de uitslag en persoonlijk advies hoe u uw gezondheid kunt verbeteren.

Oorzaken metabool syndroom

Waardoor het metabool syndroom ontstaat is niet altijd duidelijk. Vaak ontstaan de symptomen door een combinatie van factoren zoals een ongezond eetpatroon, te weinig beweging, leeftijd en erfelijkheid.

Gevolgen metabool syndroom

Wanneer u het metabool syndroom heeft kunt u last krijgen van onder andere deze klachten:

  • Orgaanvet
    Door hoge insuline spiegels, wordt de aanmaak van vet gestimuleerd en ook de afbraak geremd. Daardoor kan vet rond uw organen ontstaan waardoor u steeds minder gevoelig wordt voor insuline, oftewel insuline resistenter. Deze verhoogde vetopslag kan ervoor zorgen dat u zwaarder wordt maar heeft dus ook een mogelijk ontregelend effect op uw bloedsuikerspiegel, uw bloeddruk en het cholesterolgehalte in uw bloed. 
  • Diabetes type 2
    Het hebben van het metabool syndroom zorgt ervoor dat u een grotere kans hebt op het krijgen van suikerziekte (diabetes). Bij diabetes is er te veel suiker in uw bloed. Lange tijd te hoge bloedsuikers geeft schade aan uw hart, ogen, nieren en voeten. 

  • Hoge bloeddruk
    Een hoge bloeddruk komt veel voor bij volwassenen met overgewicht. Vaak merkt u niks van een hoge bloeddruk, terwijl dit uw lichaam wel beïnvloed. Zonder behandeling kunt u te maken krijgen met: een herseninfarct, een hartaanval of een nierziekte.

  • Slechte bloedwaarden 
    Bij het metabool syndroom heeft u meer triglyceriden in uw bloed, en minder van het ‘goede’ HDL-cholesterol in uw bloed. Mocht u ook een lagere waarde hebben in LDL cholesterol dan heeft u heeft u een verhoogd gezondheidsrisico.

Metabool syndroom voorkomen

Het metabool syndroom is te voorkomen en is ook te doorbreken. Een gezonde leefstijl zorgt voor een lagere kans om het metabool syndroom te ontwikkelen.

Metabool syndroom behandelen

Heeft u het metabool syndroom? Dan moet u uw leefstijl veranderen. Denk hierbij aan: stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten. Probeer ook voldoende te slapen en te ontspannen. Het is belangrijk dat u dit niet ziet als iets tijdelijks, het gaat om een structurele verandering van uw gedrag. En dat is niet makkelijk. Wij raden aan om dit doen door steeds kleinere haalbare stapjes te nemen zodat nieuwe gewoontes kunnen ontstaan. Begin bijvoorbeeld met meer bewegen. Pak de trap in plaats van de lift op wu werk of maak in de avond na het eten eerst een wandeling voordat u op de bank ploft. Of start met het dagelijks eten van groenten en fruit.