Stoppen met roken

Roken is slecht voor uw gezondheid, dat weten we allemaal. Toch is stoppen voor veel mensen moeilijk. Wilt u stoppen met roken? In dit artikel leest u meer over de voordelen van stoppen met roken en hoe u het beste kunt stoppen.

Waarom is roken slecht voor uw gezondheid?

Roken is slecht voor uw lichaam omdat er in tabak duizenden chemische stoffen zitten. De 3 stoffen die de meeste problemen geven zijn:

  • teer
    Het inademen van teer kan leiden tot: bronchitis, longemfyseem, longkanker en keel- slokdarm- en strottenhoofdkanker.
  • koolmonoxide
    Door koolmonoxide wordt uw conditie slechter. Ook heeft u groter risico op aderverkalking, hartklachten, en mogelijk een herseninfarct of een hersenbloeding.
  • nicotine
    Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en deze stof maakt het roken verslavend.

De gevolgen van roken

Hoe langer u rookt, hoe meer uw gezondheid zal verslechteren. Roken zorgt namelijk voor veel klachten. Door de rook kunt u uw longen heel erg beschadigen. Ook uw hart en bloedvaten raken beschadigd wanneer u rookt. Rokers leven gemiddeld 10 jaar korter dan niet-rokers. Door te roken heeft u later meer kans op deze ziekten:

  • kanker (longkanker, alvleesklierkanker, borstkanker, baarmoederhalskanker en blaaskanker),
  • hart- en vaatziekten,
  • longziekten (bijvoorbeeld COPD, longemfyseem en bronchitis),
  • oogziekten,
  • verkleuring van uw tandvlees en gebit,
  • huid die sneller ouder wordt,
  • een tragere genezing van wonden,
  • Alzheimer,
  • onvruchtbaarheid,
  • een grotere kans op miskramen bij zwangerschap,
  • reuma,
  • diabetes,
  • de ziekte van Crohn.

Voordelen van het stoppen met roken

Wanneer u stopt met roken loopt u meteen minder risico. Ook merkt u verschil in uw gezondheid:

  • Na ongeveer 20 minuten merkt u een verbetering in uw bloeddruk en hartslag.
  • Na 2 uur is er al een verbetering in de bloedcirculatie.
  • Na 24 uur is het lichaam koolmonoxidevrij, na 48 uur nicotinevrij.
  • Binnen een paar dagen krijgt u meer lucht en heeft u meer energie.
  • Na de eerste verergering verdwijnt het rokershoestje.
  • Uw smaakpapillen herstellen, hierdoor smaakt eten beter.
  • Uw nicotineverslaving verdwijnt binnen een paar weken.
  • Na 1 jaar is de kans op hart- en vaatziekten verminderd. Na 15 jaar is deze kans gelijk aan die van een niet-roker. Daarbij heeft u ook minder kans op andere ziekten.

Klachten voorkomen: stop met roken

Wanneer u stopt met roken, krijgt u meer lucht. Ook verbetert uw uithoudingsvermogen, heeft u een betere bloedsomloop en heeft u minder kans op longkanker en hart- en vaatziekten. Stoppen met roken is ook goed voor de mensen om u heen. Wanneer u rookt, krijgen zij ook schadelijke stoffen binnen.

Als u astma, COPD of suikerziekte heeft, is het extra belangrijk om te stoppen met roken. Roken maakt deze ziektes namelijk erger. COPD kunt u bijvoorbeeld ook krijgen door (mee)roken. En medicijnen voor astma en COPD werken minder goed als u rookt. De nicotine zorgt ervoor dat de inhalatiecorticosteroïden minder werken.

Hoe kunt u stoppen met roken?

Er zijn een aantal manieren om te stoppen met roken.

  • zelfstandig (eventueel met gebruik van app’s),
  • onder professionele begeleiding (groepstrainingen of individuele begeleiding), 
  • met hulpmiddelen en medicijnen (nicotinepleisters / medicijnen),
  • via alternatieve behandelingen (acupunctuur/ hypno- en lasertherapie),

Meer weten? Kijk dan op: www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken

Ontwenningsverschijnselen wanneer u stopt met roken

Door roken raakt uw lichaam gewend aan de stof nicotine die in uw sigaret zit. Als u stopt met roken heeft uw lichaam toch nog zin in deze stof. Daarom blijft u trek hebben in een sigaret. Ook merkt u dit aan ontwenningsverschijnselen, zoals:

  • een slechter humeur, ongeduld, hoofdpijn, rusteloosheid, slapeloosheid en een slechte concentratie;
  • koude rillingen en tintelingen in uw handen en voeten;
  • moeite met de stoelgang;
  • meer trek in eten.

Tips om te stoppen met roken

  • Maak een lijst met de voordelen van stoppen met roken. Lees deze op moeilijke momenten. Denk aan: "ik wil fitter zijn" of "ik wil meer geld overhouden".
  • Vertel uw vrienden, familie en collega's dat u wilt stoppen met roken. Zij kunnen u steunen.
  • Gooi alles wat met roken te maken heeft weg. Ook sigaretten die in uw jaszak zitten of in uw auto liggen.
  • Probeer minder alcohol te drinken. Alcohol vermindert uw zelfcontrole waardoor u sneller verleid wordt door een sigaret.
  • Bewegen helpt bij het stoppen met roken. Wanneer u beweegt, heeft u namelijk afleiding en zult u ontspannen. Dit zorgt ervoor dat u minder zin heeft in een sigaret.
  • Stop in één keer met roken, dan heeft u de grootste kans op succes.
  • Bent u gestopt maar heeft u toch gerookt? Geef dan niet op! Bekijk de situatie en probeer te bedenken hoe u dit in de toekomst kunt voorkomen.

Meer tips om te stoppen met roken? Neem contact op met uw BENU Apotheker of kijk op www.ikstopnu.nl.

Hulpmiddelen bij stoppen met roken

Naast hulpprogramma’s zijn er ook hulpmiddelen die u kunt gebruiken wanneer u wilt stoppen. Zo kunt u gebruik maken van nicotinevervangende producten, zoals nicotinekauwgom en nicotinepleisters. Wanneer u deze gebruikt, zult u minder last hebben van ontwenningsverschijnselen. Bent u op zoek naar producten om te stoppen met roken? Bekijk dan het assortiment nicotinevervangende producten van BENU Shop.

U kunt ook medicijnen gebruiken bij het stoppen. Uw huisarts kan deze voorschrijven. De bekendste medicijnen zijn nortriptyline, bupropion en varenicline. Deze medicijnen doen hetzelfde als nicontinevervangende middelen, maar ze zijn duurder en hebben zwaardere bijwerkingen. Vraag uw BENU Apotheek om advies voor u medicijnen neemt.

Zwanger? Stop met roken

Bent u zwanger of wilt u zwanger raken? Stop dan met roken. Als u rookt, brengt u namelijk uw baby in gevaar. Roken zorgt voor problemen tijdens en na de zwangerschap.