Alles over ontspannen

leestijd 5 minuten·664 woorden

Bent u ook zo druk? Heeft u veel dingen die u moet doen? Als u het druk heeft moet u niet vergeten te ontspannen. De tijd nemen om te ontspannen is namelijk heel belangrijk. In dit artikel leest u wat ontspannen is en hoe u zich kunt ontspannen.

Wat is ontspannen?

U ontspant wanneer uw lichaam en geest tot rust komen. Wanneer u zich ontspant neemt u de tijd om uw interne batterij weer op te laden. Met voldoende rust en ontspanning kunt u beter tegen drukte en stress. Ook zit u als u voldoende ontspant beter in uw vel en zal u uw werk beter kunnen doen.

Dit is waarom ontspanning belangrijk is

Ontspanning heeft u nodig om uw lichaam en geest rust te geven. Wanneer dit niet lukt kan spanning en vermoeidheid zich opstapelen tot u overspannen raakt. Als u zich niet goed kunt ontspannen kunt u ook last krijgen van slapeloosheid. Lees meer hierover op de pagina Slapeloosheid.

Symptomen van gespannen zijn

Als u niet ontspant bent u gespannen. Uw lichaam voelt stijf aan. Het kan dat u last heeft van maagpijn of rugpijn. Ook kunt u moe opstaan na een nacht slapen. U kunt in een vicieuze cirkel komen door de spanning. Door de spanningsklachten kunt u namelijk nog meer stress gaan ervaren.

Positieve effecten van ontspanning

In een drukke periode moet u soms wat tijd voor uzelf nemen. Ontspanning is goed voor uw lichaam en uw geest.

Wanneer u rust neemt kan uw lichaam bijkomen. Uw spieren kunnen dan ontspannen. Verder zal uw weerstand en spijsvertering beter werken, zo wordt u minder snel ziek. Meer weten over weerstand? Dat leest u hier.

Ontspanning is ook goed voor uw geest. Wanneer u regelmatig ontspant bent u creatiever, denkt u positiever en heeft u minder snel stress.

Tip om te ontspannen:

Kauw op een kauwgompje. Dit kan helpen tegen stress en het helpt u met concentreren.

Spanning overzichtelijk maken

Wanneer u gespannen bent, kunt u het beste eerst kijken waar deze spanning vandaan komt. Is er iets veranderd waardoor u gestresst bent? Waar maakt u zich zorgen over? Probeer uw stressbalans uit te schrijven op papier in een stressdagboek. U schrijft per dag op waardoor u stress ervaart. Hierna geeft u een cijfer aan deze stressreactie. Een 1 als u weinig stress ervaart, en een 10 als u enorm veel stress ervaart. Hieronder ziet u een voorbeeld:

Tijd Waardoor kreeg u stress Hoe voelde u zich Hoe erg was de reactie?
8:00 Bus gemist Verdrietig 4
9:00 Kon sleutels naar deur niet vinden Gefrustreerd 2
10:30 Collega liep tegen mij aan en er zat koffie over mijn hele shirt Boos 6
17:00 Ik sneed mijzelf aan een stuk papier Moest vloeken 10

Als u dit dagboek heeft ingevuld kunt u per situatie kijken naar uw reactie. Als een heftige reactie niet bij een situatie past, als u bijvoorbeeld moet huilen omdat u een glas laat vallen, dan is uw stress niet in balans. Zoek iemand om mee te praten, en deel uw zorgen.

Hoe kunt u zich ontspannen?

Hoe u zich ontspant is voor iedereen verschillend. Over het algemeen kunt u op 3 verschillende manieren ontspannen: door uzelf lichamelijk in te spannen, door lichamelijke ontspanning en door creatief bezig te zijn.

Lichamelijke ontspanning:

  • Doe een activiteit die u leuk vindt. Ga bijvoorbeeld lekker sporten, in de tuin werken of wandelen.
  • Warmte helpt het lichaam ontspannen. Neem een bad, een warme douche, ga naar de sauna of ga onder de zonnebank liggen.
  • Neem een massage.

Geestelijke ontspanning:

  • Maak uw hoofd leeg. Zet uw gedachten op papier zodat u ze los kunt laten.
  • Knuffel een geliefde. Knuffelen helpt te ontspannen en er komen tegelijk hormonen vrij waardoor u gelukkig wordt.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen doet u thuis, wanneer het u uitkomt, en waar het u uitkomt.

Ontspanning door creatief bezig te zijn:

  • Luisteren naar muziek is voor veel mensen een bron van ontspanning. Zet dus vooral uw favoriete afspeellijst op!
  • Ga schilderen, tekenen, of schrijven.
  • Ga zitten en laat uw fantasie u meenemen.