Slaapproblemen

leestijd 3 minuten·488 woorden

Iedereen slaapt wel eens een nachtje slecht. Overdag bent u dan moe en minder wakker. Maar wat moet u doen wanneer dit vaker gebeurt? Mogelijk heeft u dan een slaapprobleem. In dit artikel leest u meer over de soorten slaapproblemen.

Heeft u last van insomnie? Hier leest u meer over Slapeloosheid.

Wat is een slaapprobleem?

Wanneer u iedere nacht slecht slaapt en overdag nog moe bent, kunt u last hebben van een slaapprobleem. U heeft last van een chronisch slaapprobleem wanneer u minstens 3 keer last heeft van slaapproblemen. Deze slaapproblemen zorgen ervoor dat u moe bent, u zich lastiger kunt concentreren, en dat u sneller geïrriteerd bent.

Insomnie

Slapeloosheid is een andere term voor insomnie. Met deze aandoening kunt u moelijk inslapen en wordt u te vroeg wakker. Deze aandoening is meestal van korte duur en komt vooral door stress. Wilt u meer weten? Hier leest u alles over slapeloosheid.

Hypersomnie

Bij hypersomnie bent u heel slaperig overdag, ook al heeft u genoeg geslapen. Er zijn verschillende soorten van hypersomnie. Hypersomnie verschilt van slaperig worden na het eten, tot zomaar in slaap vallen bij andere mensen of tijdens saaie gebeurtenissen.

Parasomnie

Wanneer u last heeft van parasomnie doet u bijzondere dingen in uw slaap. Hieronder valt bijvoorbeeld slaapwandelen, angstaanvallen, slaapdronkenschap of REM-slaapgedragsstoornis. acties worden onbewust uitgevoerd.

Slaapgerelateerde bewegingsstoornissen

Bij een slaapgerelateerde bewegingsstoornis voert u onbewust bewegingen uit zoals tanden knarsen, het bewegen van uw benen of wiegen.

Slaapgerelateerde ademhalingsstoornissen

Bij een slaapgerelateerde ademhalingsstoornis heeft u last van wisselende ademhaling. In de slaap kan de ademhaling plots stoppen waardoor u wakker wordt. Hierna kunt u moeite hebben om opnieuw in slaap te vallen.

Circadiane ritmeslaapstoornissen

De laatste slaapstoornis is circadiane ritmeslaapstoornis. Wanneer u hier last van heeft, heeft u een andere biologische klok. Dit betekent dat u vaak veel eerder of veel later gaat slapen. Mensen die vroeg in slaap vallen, worden dus eerder wakker. Andersom staan mensen die laat in slaap vallen dus ook later op.

Oplossingen voor slaapstoornissen

Elke slaapstoornis is anders. Het is altijd slim om contact op te nemen met uw huisarts als u denkt dat u een slaapstoornis heeft.

Er zijn een aantal dingen die u kunnen helpen met uw slaap:

  • Houdt een slaapdagboek bij. Hierin schrijft u wanneer u moeite heeft met slapen. Zo kunt u zien of er een patroon is in uw slaapproblemen.
  • Houdt vaste slaaptijden aan. Zo krijgt uw lichaam een vast ritme.
  • Neem ’s avonds geen cafeïne, nicotine of alcohol. Deze hebben een slechte invloed op uw slaap.
  • Probeer om niet naar een scherm te kijken vlak voor het slapen gaan. Leg dus uw smartphone weg. U zult meer tot rust komen wanneer u minder naar uw scherm kijkt.
  • Zorg voor ontspanning voor het slapengaan. Denk aan muziek luisteren, een wandeling maken of een warm bad.