Slapeloosheid

leestijd 3 minuten·413 woorden

U heeft vast wel eens een nacht wakker gelegen. Gebeurt dit meerdere keren per week? Dan kunt u last hebben van slapeloosheid. Een andere naam voor slapeloosheid is insomnie. Iets meer dan een kwart van de mensen in Nederland heeft hier last van. Gemiddeld slapen mensen met insomnie korter dan 5 uur per nacht. In dit artikel leest u alles over slapeloosheid en wat u hiertegen kunt doen.

Wat is slapeloosheid?

Mensen die last hebben van slapeloosheid hebben moeite om in slaap te komen. Ze zijn vaak ’s nachts lang wakker en kunnen lastiger doorslapen. Ook worden ze vroeg wakker in de ochtend.

Symptomen van slapeloosheid

Slapeloosheid heeft veel gevolgen. U kunt zich prikkelbaar voelen. Ook kunt u last hebben van geheugen- en concentratieproblemen. Gebrek aan slaap lijdt tot een slechter reactievermogen. De kans op ongelukken in het verkeer wordt hierdoor groter. Daarnaast leiden mensen met slapeloosheid vaak ook aan andere gezondheidsaandoeningen zoals hartkloppingen, een hoge bloeddruk of diabetes.

Oorzaken van slapeloosheid

Er zijn verschillende oorzaken die leiden tot slapeloosheid:

  • Inspanning
  • Stress
  • Middelen zoals koffie, alcohol of sigaretten
  • Verstoring in het dagelijkse ritme
  • Lichamelijke klachten

Heeft u een lange vergadering gehad? Heeft u een inspannende sportsessie achter de rug? Of heeft u een lang stuk moeten autorijden? Dat kan ervoor zorgen dat u moeite heeft met in slaap vallen. Ook kan piekeren ervoor zorgen dat u zich slapeloos voelt. Middelen zoals koffie, sigaretten en alcohol hebben ook een effect op het slapen. Koffie en sigaretten zorgen ervoor dat u zich nog wakker voelt en alcohol houdt u vaak gedurende de nacht wakker. Werkt u veel ’s nachts of reist u veel? kan de verstoring van het dagelijkse ritme ervoor zorgen dat u insomnie heeft. Andere oorzaken zoals griep, pijn, jeuk zorgen ook voor een verstoring van het slaapritme.

Slapeloosheid behandelen

Er zijn verschillende manieren hoe u slapeloosheid kunt behandelen:

  • Ga overdag sporten
  • Volg een slaapcursus
  • Ontspan een uur voor het slapengaan
  • Gebruik geen middelen die cafeïne, nicotine of alcohol bevatten ’s avonds
  • Zorg voor een prettig klimaat in de slaapkamer
  • Draag comfortable kleding
  • Vermijdt dutjes overdag
  • Probeer via een vast ritme te gaan slapen en op te staan

Tip tegen slapeloosheid:

Ga wanneer u moe bent slapen. Stel slapen niet uit om andere dingen te doen.

Medicijnen bij slapeloosheid

Er zijn verschillende medicijnen die u helpen bij het slapen. Spierontspanners kunnen bijvoorbeeld rustgevend werken, maar u wordt er ook suf van. Het kan voorkomen dat u afhankelijk wordt van slaapmiddelen, daarom is het belangrijk om slaapmiddelen niet te lang te gebruiken. Uw BENU Apotheek kan u hierover adviseren.