Alles over gezond bewegen

leestijd 5 minuten·765 woorden

Actief zijn is gezond, maar voldoende bewegen kan een uitdaging zijn. In dit artikel leest u hoeveel bewegen voor u gezond is en leest u tips over hoe u meer kunt bewegen.

Waarom is goed bewegen belangrijk?

Wanneer u beweegt, bent u fitter en heeft u meer energie. Ook zult u minder last hebben van stress, angst en depressie. Van bewegen krijgt u ook sterkere botten, spieren en een mooiere huid. Verder slaapt u beter wanneer u genoeg beweegt. Wilt u meer weten over de gezondheid van een topsporter? Lees dan Spieken in het medicijnkastje van een topsporter.

Voldoende bewegen zorgt ook voor minder kans op overgewicht, diabetes, psychische problemen en hart- en vaatziekten.

Bij ouderen helpt bewegen ook tegen:

  • Lichamelijke beperkingen
  • Geestelijke achteruitgang en dementie
  • Het breken van botten

Intensiteit en soorten beweging

Er zijn verschillende manieren om te bewegen. Sommige manieren zijn vermoeiender dan andere. Als de heftigheid van bewegen meer wordt, gaan uw hartslag, ademhaling en energieverbruik omhoog. Er zijn 3 soorten bewegen : licht, matig, en zwaar intensief bewegen.

  • Licht intensief bewegen is wanneer u beweegt tijdens uw dagelijkse taken. Denk aan afwassen of strijken.
  • Matig intensief bewegen is wanneer uw hartslag en ademhaling omhoog gaan. U zult nog wel kunnen praten tijdens deze activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan: hond uitlaten, rustig traplopen, fitness en fietsen.
  • Zwaar intensief bewegen is wanneer u tijdens uw activiteit zwaarder gaat ademen en gaat zweten. Denk bijvoorbeeld aan: klimmen, hardlopen, voetbal of wielrennen.

Er is nog een andere categorie voor wanneer u zit. Hier horen activiteiten bij waarbij u net meer energie gebruikt dan bij rusten. Deze activiteiten doet u vaak zittend of liggend. Denk dan aan: lezen, gamen, studeren en tv kijken. Het is belangrijk dat u niet te lang stilzit, dit is namelijk niet goed voor uw gezondheid.

Verder bestaan er spier- en botversterkende oefeningen en activiteiten. Dit zijn activiteiten die u kunt doen om uw spieren en botten sterk te houden. Dit zijn bijvoorbeeld krachttraining, oefeningen met gewichten en oefeningen waarmee u het lichaam traint met uw eigen gewicht, zoals springen en traplopen. Deze oefeningen zijn belangrijk zodat u kunt Sporten zonder spierpijn.

Voor ouderen zijn balansoefeningen ook belangrijk. Deze oefeningen zijn er om uw evenwicht te verbeteren wanneer u staat of zit. U kunt dit oefenen door op één been te staan, of door iets van de grond te rapen.

Hoeveel moet u bewegen?

De Gezondheidsraad heeft richtlijnen gemaakt hoeveel u ongeveer moet bewegen. Voor volwassenen zijn er andere richtlijnen dan voor kinderen. Voor iedere richtlijn geldt dat dit is hoeveel u minimaal moet bewegen. Méér bewegen is niet erg, dit heeft alleen positieve gevolgen.

Volwassenen en ouderen

  • Bewegen is goed, maar meer bewegen is altijd beter.
  • U moet minstens 2,5 uur per week matig of zwaar intensieve inspanning doen, verdeeld over meerdere dagen.
  • Doe op zijn minste twee keer per week spier- en bot-versterkende oefeningen.
  • Bent u al wat ouder? Doe dan twee keer per week balans oefeningen.
  • Zorg ervoor dat u niet teveel en te lang zit.

Kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar

  • Wanneer kinderen bewegen is het goed, maar meer is altijd beter.
  • Kinderen moeten minstens 1 uur per dag matig of zwaar intensieve inspanning doen.
  • Kinderen moeten minstens drie keer per week spier -en bot-versterkende oefeningen doen.
  • Ook kinderen mogen niet teveel of te lang stil zitten

Hoeveel beweegt u nu?

Het is lastig om bij te houden hoeveel u nu al beweegt. Vaak bent u actief bezig zonder dat u het door heeft, bijvoorbeeld wanneer u naar de supermarkt fietst.

U kunt met een app of apparatuur bijhouden hoe actief u bent:

  • Een app die uw gemaakte stappen telt
  • Een app die bijhoudt in hoeveel tijd en met welke snelheid u afstanden aflegt.
  • Een activity tracker, een sporthorloge of een smartwatch

Bewegen op een manier die bij u past

Bewegen is belangrijk, maar kan lastig vol te houden zijn als u het niet leuk vindt. Daarom is het belangrijk dat u beweegt op een manier die u prettig vindt. Let er op dat u blessures kunt oplopen wanneer u oefening niet correct uitvoert. Op de pagina Blessures leest u hier meer over.

Dit zijn een paar manieren waarop u meer kunt gaan bewegen:

  • Beweeg meer tijdens uw dagelijkse leven en maak er een gewoonte van. Ga vaker op de fiets of loop naar school of werk. Neem in gebouwen de trap in plaats van de lift.
  • Kies een sport die bij u past. Probeer de sportwijzer om een goede sport voor u te vinden.
  • Bent u een hartpatiënt, maar wilt u toch meer bewegen? Vraag eerst advies aan uw arts of specialist voor u begint met bewegen.

Wilt u meer tips voor gezond bewegen? Loop dan binnen bij uw BENU Apotheek.