Alles over blessures

leestijd 3 minuten·466 woorden

Door te hard of te veel te sporten kunt u geblesseerd raken. Een blessure kan heel vervelend en pijnlijk zijn. In dit artikel leest u wat blessures zijn en wat u kunt doen om blessures te voorkomen.

Wat zijn blessures?

Wanneer u beweegt of sport, gebruikt u uw botten, spieren en gewichten. Als u vaak sport, worden uw botten en pezen steviger en uw spieren en gewrichten sterker. Dit kan ook mis gaan. Uw spier kan te ver rekken, uw pees kan scheuren of uw bot kan breken. Dan heeft u een blessure.

Er zijn twee types blessures:

  • Acute blessures: deze ontstaan plots en u heeft pijn op één plek. U ziet roodheid of een zwelling en heeft pijn met bewegen. Denk hierbij aan het verzwikken van uw enkel, een kneuzing, zwelling na vallen, het verrekken van spier of een scheurtje in uw spier.
  • Chronische blessure: deze blessure ontstaat langzaam. De pijn is niet op één plek, en u kunt het ook niet duidelijk zien. Wel merkt u bij bepaalde oefeningen dat u meer pijn heeft. Deze pijn heeft u eerst na het sporten, maar blijft uiteindelijk aanhouden.

Oorzaken van blessures

Blessures kunt u op verschillende manieren krijgen:

  • Verkeerde schoenen dragen tijdens het hardlopen
  • Verkeerde houding tijdens het sporten
  • Te hard sporten
  • Een botsing of een val
  • Een slechte conditie van uw lichaam (onder andere overgewicht)
  • Uw ene been is langer dan uw andere been

Symptomen van blessures

Wanneer u geblesseerd bent:

  • Beweegt u slechter.
  • Beweegt u minder makkelijk
  • Heeft u minder kracht.
  • Heeft u pijn.
  • Kan uw lichaam gezwollen zijn op de plek van de blessure.

Blessures voorkomen

Een goede warming-up is altijd belangrijk. Zonder een warming-up zijn uw spieren nog koud en stijf. Hierdoor is de kans op een blessure, zoals een scheur in uw spieren, groter. Ook moet u goed afbouwen na het sporten door af te sluiten met een cooling-down. Met een cooling-down brengt u uw lichaam tot rust.

Zorg verder dat u gezond eet, goed beweegt en voldoende slaapt. Als u één van deze dingen mist raakt u uit balans en kunt u sneller geblesseerd raken.

Tip tegen blessures:

Ga niet te snel weer sporten na een blessure. Zorg eerst dat uw blessure goed genezen is en probeer dan rustig op te bouwen.

Blessures behandelen

Bij een acute blessure moet u meteen stoppen met sporten. Vraag om een coldpack of koel uw blessure onder de koude kraan. Neem genoeg rust, zet druk op de plek (bijvoorbeeld door een zwachtel te dragen) en houd de blessure hoog. Na twee dagen kunt u weer rustig beginnen met bewegen.

Ook bij een chronische blessure moet u snel handelen. Neem contact op met een deskundige. Uw blessure moet behandeld worden. Deze behandeling hangt af van hoe ernstig de blessure al is.