Gezond afvallen

leestijd 4 minuten·539 woorden

Bent u zwaarder dan u wilt? Als u wilt afvallen, is het belangrijk dat u dit op een gezonde manier doet. In dit artikel leest u hoe u start met gezond afvallen.

Gezonder eten of minder eten?

Wanneer u eet en drinkt, krijgt u energie binnen. U moet minder energie binnen krijgen dan u verbruikt. Dan pas valt u af. U moet dus letten op hoeveel u eet en op wat u eet. Het is het beste om producten met veel vet, suiker en alcohol te vermijden. Hier zit veel energie in.

Eet gezonder met de schijf van vijf

Het voedingscentrum raadt aan gebalanceerd te eten van de schijf van vijf. In deze schijf zitten vijf vakken met producten die uw lichaam nodig heeft:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Brood, producten met graan en aardappelen
  • Drank
  • Vis, vlees, ei, noten, zuivel en peulvruchten

Ga minder snacken en snoepen

Snoep en snacks zijn een bron van veel suikers en vetten. Omdat deze overal te koop zijn, kan het lastig zijn om deze niet te eten. Toch moet u zo min mogelijk snoepen. Dit kunt u proberen op deze manieren:

  • Haal geen snoep en snacks in huis. Als u het niet heeft, kunt u het niet eten.
  • Probeer snacks en snoep te mijden. Ga bij verjaardagen zo ver mogelijk van de snacks af zitten. En neem fruit mee wanneer u van huis gaat.
  • Doe wat anders wanneer u wilt snacken. Ga bijvoorbeeld sporten of uw tanden poetsen. Door de smaak van tandpasta heeft u minder zin in eten.

Ga meer bewegen

Afvallen begint naast gezond eten met meer bewegen. Wanneer u beweegt, heeft u minder kans op overgewicht. Zo moet u totaal minimaal zestig minuten per dag actief bezig zijn. Wilt u meer weten over gezond bewegen? Lees dan Alles over gezond bewegen.



Hoeveel eten heeft u nodig?

Als u minder eet dan u verbruikt, valt u af. Hoeveel u eet, kunt u bijhouden door te kijken naar de kilocalorieën die u per dag nodig heeft. Mannen hebben gemiddeld 2.500 calorieën nodig en vrouwen 2.000 calorieën. Om af te vallen moet u zorgen dat u minder calorieën binnen krijgt of juist meer calorieën verbruikt door meer te gaan sporten. Er bestaan handige apps om uw calorieën te tellen. Heeft u persoonlijke begeleiding nodig? Schakel dan de hulp in van een diëtist en/of sportcoach.

Wilt u minder en gezonder eten? Er zijn een paar dingen die u kunt doen waardoor u minder gaat eten. Zo kunt u bijvoorbeeld een patroon maken in uw eten. Eet drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Als u regelmatiger eet, heeft u tussendoor minder zin om te eten.
Een andere manier om minder te eten, is door rustiger te eten. Ga aan tafel zitten en neem kleinere happen. Kauw deze happen goed. Uw hersenen geven dan sneller het signaal van een vol gevoel. Ook kunt u proberen te eten van kleinere borden met kleiner bestek, u schept dan minder op en eet minder.


Afslankmiddelen gebruiken

In de winkel kunt u veel afslankproducten vinden. Deze zitten vol vezels waardoor uw maag snel voller voelt. Ook zijn er producten die minder energie bevatten. In deze producten zitten dan wel belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten en mineralen. Door al deze producten gaat uw lichaam vet verbruiken. Wilt u afslankmiddelen gaan gebruiken? Kom dan voor advies naar uw BENU Apotheek.

Tips om gezond af te vallen:

  • Vermijd frisdrank en andere dranken met veel suiker. 
  • Eet volgens een vast patroon.
  • Neem gezonde tussendoortjes mee (bijv. fruit en snackgroente).
  • Combineer gezond eten met meer bewegen.