De invloed van de klok verzetten op uw gezondheid

Door de zomer- en wintertijd moet u twee keer in het jaar de klok verzetten. Maar wat doet dit eigenlijk met uw lichaam? In dit artikel leest u meer over de invloed van het verzetten van de klok op uw gezondheid

Vrouw in bed die de wekker uit zet

Wanneer start de zomertijd?

In het laatste weekend van maart gaat de klok een uur vooruit, van 02:00 naar 03:00 uur. In 2021 valt dit in de nacht van zaterdag 27 maart op zondag 28 maart.

Wanneer start de wintertijd?

In het laatste weekend van oktober gaat de klok achteruit, van 03:00 naar 02:00. In 2020 valt dit in de nacht van zaterdag 24 oktober op zondag 25 oktober.

De algemene invloed van de klok verzetten

De overgang van en naar zomer- of wintertijd zorgt ervoor dat uw biologische klok in de war is. De biologische klok is een systeem in uw lichaam. Dit systeem zorgt ervoor dat uw lichaam gelijk loopt met de dag en nacht-indeling van de aarde. Zo kan de activiteit van uw organen, hormonen en stofwisseling wisselen aan de hand van de tijd. Door de biologische klok weet uw lichaam bijvoorbeeld net voordat u wakker wordt dat het trek moet krijgen in het ontbijt.

Na het verzetten van de klok loopt uw interne systeem niet meer gelijk met het daglicht. Uw lichaam moet zich hier weer op aanpassen. Het duurt meestal een paar dagen voor uw biologische klok weer gelijk loopt. Sommige mensen hebben hier weken last van.

Invloed van wintertijd op uw biologische klok

Door de wintertijd wordt het in de ochtend eerder licht en in de avond eerder donker. Doordat het eerder donker wordt, kunt u depressieve gevoelens krijgen. Dit heet ook wel de winterdip.

Invloed van zomertijd op uw biologische klok

De zomertijd heeft een groter en langer effect op uw biologische klok. Door de zomertijd wordt het namelijk later licht in de ochtend en wordt het later donker in de avond. Waar in de wintertijd uw biologische klok gelijk loopt met het daglicht, is dit in de zomer niet zo. Uw biologische klok werkt minder goed wanneer u ochtendlicht mist. Met ochtendlicht krijgt uw lichaam een seintje om wakker te blijven. Zonder ochtendlicht raakt uw klok van slag, wat u bijvoorbeeld ook kan hebben wanneer u in het weekend uitslaapt. Dit is waarom u op maandagochtend meer moeite heeft met opstaan.

In de zomer slaapt u minder. Het kan zelfs dat u slechter slaapt tijdens de zomertijd. U zult hier vooral last van hebben als u een avondmens bent. Avondmensen gaan laat slapen en worden gedwongen om eerder op te staan door de zomertijd. Daarom slapen avondmensen met de zomertijd korter dan met de wintertijd.

Tips om de invloed van het verzetten van de klok te voorkomen

Heeft u last van moeheid wanneer de klok is verzet naar wintertijd? De beste manier om dit op te lossen is door veel naar buiten te gaan. Wanneer u daglicht ziet sturen uw hersenen een signaal naar uw biologische klok. Deze zal dan sneller gelijk gaan lopen met het daglicht.

Wanneer u veel last heeft van het verzetten van de klok naar de zomertijd zult u zich moe en misschien zelfs depressief voelen. Een tablet met melatonine voor het slapen innemen kan helpen voor een betere nachtrust. Verder helpen voedingssupplementen met aminozuren tegen depressie.

Medicijnen innemen na het verzetten van de klok

Na het ingaan van zomer- of wintertijd kunt u uw medicijnen nog gewoon op dezelfde tijd innemen. Dus als u om 3 uur zomertijd een pil inneemt, kunt u dat met wintertijd ook om 3 uur doen.

Wilt u advies over hoe u moet omgaan met de zomer- of wintertijd? Neem dan contact op met uw BENU Apotheek.

Tip bij het ingaan van de zomertijd:

Begin een week voordat de zomertijd begint met het aanpassen van uw slaapschema. Ga eerder naar bed en sta ook een kwartiertje eerder op dan normaal. Dan is het makkelijker om te wennen aan de zomertijd.