Vitaminen

leestijd 4 minuten·897 woorden

Wat zijn vitaminen?

Vitaminen zijn chemische verbindingen die van nature voorkomen in gezonde voeding. Uw lichaam heeft elke dag vitaminen nodig voor groei, voor herstel en om goed te functioneren. Bovendien zijn vitaminen belangrijk voor een goede weerstand. Ze zorgen er namelijk voor dat uw immuunsysteem op peil blijft. Vitaminen zijn dus onmisbaar voor een goede gezondheid. 

Hoe krijgt u vitaminen binnen?

Sommige vitaminen kan uw lichaam zelf aanmaken. Maar uw lichaam maakt veel te kleine hoeveelheden aan om een goede gezondheid te garanderen. Daarom is het noodzakelijk dat u ook vitaminen via gezonde voeding binnen krijgt. 

Verschillende soorten vitaminen 

Er bestaan 13 verschillende vitaminen. Elke vitamine heeft eigen kenmerken en een eigen werking. U heeft ze allemaal nodig voor een goede gezondheid.

  • Vitamine A

    • Vitamine A is belangrijk voor uw gezichtsvermogen, huid, haar en tandvlees. En ook voor de vorming van bloedvaten en slijmvliezen. Vitamine A is, net als ijzer trouwens, ook heel belangrijk voor jongeren tijdens hun groeispurt (meestal tussen 14 en 18 jaar).          
    • Vitamine A zit bijvoorbeeld in boter, halvarine, margarine, vis, melk en lever. Bètacaroteen zit bijvoorbeeld in abrikozen, wortelen, rode paprika, broccoli, andijvie, spinazie en boerenkool. 
  • Vitamine B1 

    • Vitamine B1 zorgt ervoor dat de koolhydraten uit uw voeding worden verbrand. Hierdoor krijgt u meer energie. Daarnaast is vitamine B1 belangrijk voor uw spijsvertering, hart, spieren en zenuwstelsel. 
    • Vitamine B1 zit bijvoorbeeld in aardappelen, peulvruchten, volkoren producten, granen, noten, vlees en melkproducten. 
  • Vitamine B2

    • Vitamine B2 helpt om uw huid en haar gezond te houden. Ook is vitamine B2 goed voor uw spijsvertering en zenuwstelsel. Verder beschermt Vitamine B2 uw ogen tegen schadelijke straling van zonlicht. 
    • Vitamine B2 zit bijvoorbeeld in eieren, noten, melkproducten, groenten, fruit en vlees. 
  • Vitamine B3

    • Vitamine B3 is belangrijk voor uw zenuwstelsel en de energieproductie in uw lichaam. 
    • Vitamine B3 zit bijvoorbeeld in volkoren producten, vis, vlees, groenten en aardappelen. 
  • Vitamine B5

    • Vitamine B5 is belangrijk voor de opbouw en afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten in uw lichaam. Daarnaast helpt vitamine B5 om uw cellen en weefsels gezond te houden. 
    • Vitamine B5 zit bijvoorbeeld in (orgaan)vlees, vis, eieren volkoren producten en melk. 
  • Vitamine B6

    • Vitamine B6 is belangrijk voor een goede weerstand en uw spijsvertering. 
    • Vitamine B6 zit bijvoorbeeld in aardappelen, granen, noten, volkoren producten, bananen, vlees en vis. 
  • Vitamine B8

    • Vitamine B8 is belangrijk om uw huid en haar gezond te houden. Daarnaast speelt vitamine B8 een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten en eiwitten, en bij de productie van vetzuren.  
    • Vitamine B8 zit vooral in sojaproducten, noten, eieren en melk. 
  • Vitamine B11

    • Vitamine B11, ook wel bekend als foliumzuur, is belangrijk voor vrouwen die zwanger willen worden of het al zijn. Zij hebben extra vitamine B11/foliumzuur nodig.  
    • Foliumzuur zit bijvoorbeeld in spinazie, broccoli, spruitjes, bonen, sinaasappels en volkoren brood. 
  • Vitamine B12

    • Vitamine B12 ondersteunt de bouw van uw DNA. Ook helpt vitamine B12 bij de opbouw en afbraak van eiwitten. Verder is vitamine B12 van belang voor uw zenuwstelsel. Vooral oudere mensen kunnen extra behoefte hebben aan vitamine B12. Veel mensen hebben na hun 70ste jaar minder eetlust, terwijl ze juist dan voldoende of misschien wel extra vitamine B12 nodig hebben.  
    • Vitamine B12 zit bijvoorbeeld in vlees, vis, eieren en melkproducten. 
  • Vitamine C

    • Vitamine C is belangrijk voor uw weerstand. Daarnaast helpt vitamine C om uw steunweefsel, botten, tanden en bloedvaten gezond te houden. Ook bevordert vitamine C de opname van ijzer in uw bloed. Vitamine C is bovendien een antioxidant die, samen met vitamine E, uw lichaam beschermt tegen vrije radicalen (schadelijke stoffen die ontstaan door bijvoorbeeld roken, overmatige blootstelling aan zonlicht en sporten).  
    • Vitamine C zit bijvoorbeeld in citrusvruchten, kiwi, koolsoorten en aardappelen. 
  • Vitamine D

    • Vitamine D is heel belangrijk voor sterke botten en tanden. Vitamine D bevordert de opname van calcium en fosfor in uw lichaam. Bovendien helpt vitamine D om uw weerstand en spierfunctie in stand te houden.  
    • Peuters kunnen tot hun 4e jaar extra vitamine D gebruiken voor de botopbouw. 
    • Vrouwen die 3 maanden of langer zwanger zijn, hebben ook extra vitamine D nodig. 
    • Mannen en vrouwen kunnen vanaf hun 50ste jaar extra vitamine D gebruiken. Vanaf die leeftijd maakt het lichaam deze vitamine steeds minder zelf aan.  
    • Uw lichaam maakt zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Daarnaast zit vitamine D in margarine, halvarine, vette vis, vlees en eieren. 
  • Vitamine E 

    • Vitamine E versterkt uw afweersysteem, uw rode bloedcellen en uw spierweefsels. Vitamine E is tevens een antioxidant die de bouwstoffen van uw lichaam – de meervoudig onverzadigde vetzuren – beschermt. 
    • Vitamine E zit bijvoorbeeld in plantaardige olie, noten, pindakaas, granen, avocado en spinazie. 
  • Vitamine K 

    • Vitamine K is belangrijk voor uw bloedstolling en botstofwisseling. Pasgeboren baby’s krijgen meteen na de geboorte extra vitamine K toegediend. In de baarmoeder krijgen zij geen vitamine K van hun moeder. Na de geboorte kunnen baby’s vitamine K nog niet zelf aanmaken. Als u borstvoeding geeft, is het verstandig om uw baby de eerste 3 maanden extra vitamine K te geven. Bij flesvoeding hoeft dat niet, omdat er al extra vitamine K in die voeding zit. 
    • Vitamine K wordt door uw lichaam zelf aangemaakt (in uw dikke darm). Vitamine K zit ook in mager vlees, spinazie, broccoli, boerenkool en bloemkool.