Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over uw BENU Apotheek, medicijnen, vergoedingen of praktische zaken? Misschien vindt u het antwoord bij de veelgestelde vragen. Zo niet, neem dan gerust contact op met uw BENU Apotheek. Onze mensen staan voor u klaar. 

Algemene vragen over uw BENU Apotheek

  1. Wat doet uw BENU Apotheek voor u?

    Uw BENU Apotheek weet alles over medicijnen op doktersrecept én over zelfzorgmiddelen zonder doktersrecept. Onze medewerkers weten hoe u uw voorgeschreven medicijnen het best kunt gebruiken, hoe ze werken en wat de mogelijke bijwerkingen zijn. Zij kunnen u ook vertellen wat u moet doen als u een keer vergeten bent om uw medicijnen in te nemen. Ook weet uw BENU Apotheek alles over medicijnen en zelfzorgmiddelen zonder recept. En over de eventuele wisselwerking tussen uw voorgeschreven medicijnen en zelfzorgmiddelen. U kunt dus met al uw vragen over medicijnen bij uw BENU Apotheek terecht.  

  2. Welke controles doet uw BENU Apotheek?  

    Komt u met een recept bij uw BENU Apotheek? Dan controleren wij eerst of uw gegevens goed geregistreerd zijn bij ons, en of de dosering van uw recept klopt. Ook controleren wij of uw nieuwe medicijn samen met uw eventuele andere medicijnen mag worden gebruikt, en of het past bij uw (chronische) ziektebeeld zoals dat bij ons bekend is.  
    Nadat een medewerker uw nieuwe medicijn heeft klaargemaakt, controleert een andere medewerker of alles klopt. Daarna geven wij u advies over het gebruik. Als extra veiligheidsmaatregel controleert de apotheker aan het eind van de dag alle recepten nog een keer. 

  3. Hoe is uw privacy geregeld bij BENU Apotheek? 

    Bij BENU Apotheek worden uw persoonlijke gegevens altijd vertrouwelijk behandeld. In de apotheek zijn uw gegevens beveiligd opgeslagen. Bovendien hebben alle medewerkers een beroepsgeheim. Natuurlijk mag u uw gegevens altijd inzien.  
    De apotheek is zo ingericht dat u vrijuit kunt spreken aan de balie. De andere klanten wachten op gepaste afstand. U kunt ook altijd vragen om een gesprek in onze aparte spreekkamer.  
    Kijk voor meer informatie op de pagina Uw privacy.  

Praktische vragen over uw BENU Apotheek 

  1. Hoe kunt u zich inschrijven bij een BENU Apotheek?

    U kunt altijd een doktersrecept bij ons inleveren, ook als u niet bent ingeschreven bij onze apotheek. Maar het is aan te raden dat u zich wel inschrijft bij de BENU Apotheek van uw keuze. Dan kunnen wij u beter van dienst zijn.  

    U kunt zich inschrijven bij onze balie. U kunt zich ook online inschrijven via onze website of www.kiesbenuapotheek.nl.  
    Voor uw inschrijving hebben wij de volgende gegevens van u nodig: 
    • uw persoonsgegevens 
    • een geldig identiteitsbewijs 
    • uw medische gegevens 
    • informatie over uw zorgverzekering 
  2. Kunt u online medicijnen bestellen bij uw BENU Apotheek? 

    U kunt bij uw BENU Apotheek alleen herhaalmedicijnen online bestellen. Gebruikt u langere tijd dezelfde medicijnen? En gaat het om:

    • medicijnen waarvoor u een herhaalrecept heeft van uw arts? 
    • medicijnen waarvoor geen herhaalrecept nodig is (denk aan de anticonceptiepil, insuline en diabeteshulpmiddelen zoals teststrips en naalden)? 

    Dan kunt u deze medicijnen online opnieuw bestellen via dit bestelformulier. U ontvangt bericht van ons (per e-mail of sms) als uw medicijnen klaarstaan.  

  3. Hoe kunt u zich aanmelden bij BENU Apotheek voor de bezorgservice aan huis? 

    Kunt u uw medicijnen of hulpmiddelen niet afhalen in uw BENU Apotheek? Dan bezorgen wij ze graag bij u thuis. Wanneer u hierover contact opneemt met uw BENU Apotheek, zetten wij de bezorgservice in gang. 

  4. Hoe kunt u zich aanmelden voor de afhaalautomaat van uw BENU Apotheek? 

    Bij een afhaalautomaat kunt u uw medicijnen veilig, snel en eenvoudig afhalen. Ook buiten de openingstijden van uw apotheek. U kunt gebruikmaken van de afhaalautomaat als: 

    • u bent ingeschreven bij uw BENU Apotheek 
    • u heeft aangegeven dat u de afhaalautomaat wilt gebruiken 
    • uw medicijnen hiervoor geschikt zijn. De afhaalautomaat is bijvoorbeeld niet geschikt voor gekoelde medicijnen of  voor hele grote verpakkingen. 

    Heeft u zich aangemeld voor de afhaalautomaat en heeft u een doktersrecept ingediend? Dan plaatsen wij uw medicijnen in de automaat. U ontvangt een e-mail of sms met een afhaalcode. Deze code toetst u in op de automaat. Daarna gaat het deurtje open en kunt u uw medicijnen pakken. 

Algemene vragen over medicijnen 

  1. Wanneer kunt u uw medicijnen afhalen? 

    Heeft u een recept gekregen van uw (huis)arts voor een nieuw medicijn? En heeft u dit medicijn meteen nodig? Als het medicijn op voorraad is, kunt u het dezelfde dag nog afhalen bij uw BENU Apotheek.  
    Heeft u een herhaalrecept? Als u dit inlevert, kunt u uw medicijn meestal de volgende dag bij ons afhalen. Soms kunt u het dezelfde dag nog afhalen. Uw apotheek kan u vertellen wat de mogelijkheden zijn. 

  2. Mag iemand anders uw medicijnen afhalen? 

    Bij uw BENU Apotheek bent u bekend als patiënt. Uw gegevens zijn vastgelegd in uw patiëntendossier. Het is de bedoeling dat de apotheek uw medicijnen altijd aan u persoonlijk overhandigt. Kunt u niet zelf naar de apotheek komen, en wilt u dat iemand anders uw medicijnen ophaalt? Dat kan, maar dan moet u hiervoor toestemming geven.  
    N.B. Wij geven nooit medicijnen mee aan kinderen jonger dan 12 jaar. 

  3. Kunt u meerdere medicijnen samen gebruiken?  

    Als u meerdere medicijnen gebruikt, is het belangrijk om regelmatig te controleren of dit nog steeds de beste keuze is. De apotheker kan een zogenoemde ‘medicatiebeoordeling’ uitvoeren. Dan bekijkt hij/zij uw medicijnen samen met u en uw huisarts. Hierbij komen allerlei vragen aan de orde, bijvoorbeeld:  

    • Passen de medicijnen nog bij uw gezondheidssituatie? 
    • Ervaart u problemen met het gebruik?  
    • Vindt u het lastig om uw medicijnen steeds op tijd en in de juiste dosis in te nemen?  
    • Heeft u last van bijwerkingen?  

    U komt in aanmerking voor een medicatiebeoordeling als u 65 jaar of ouder bent, minstens 5 medicijnen langdurig gebruikt en hierbij knelpunten ervaart. Als u in aanmerking komt, krijgt u van uw apotheker een uitnodiging. Natuurlijk mag u ook altijd zelf contact opnemen met uw BENU Apotheek bij vragen over uw medicijngebruik.  

  4. Waar kunt u terecht met vragen over uw medicijnen? 

    Met al uw vragen over uw medicijnen en het gebruik ervan kunt u terecht bij uw BENU Apotheek. U kunt mailen, bellen of even langskomen. Heeft u veel vragen, of wilt u een gesprek met de apotheker zelf? Dan ontvangen wij u graag in onze aparte spreekkamer. Hiervoor kunt u het best eerst een afspraak maken.  

Kosten en vergoeding van uw medicijnen 

  1. Moet u uw medicijnen zelf betalen?

    Uw zorgverzekeraar bepaalt welke medicijnen vergoed worden, en welke medicijnen niet (of alleen gedeeltelijk) vergoed worden. Op www.medicijnkosten.nl ziet u in hoeverre uw medicijn vergoed wordt.  

    Als u medicijnen afhaalt die vergoed worden, declareert uw BENU Apotheek de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. Natuurlijk moeten uw verzekeringsgegevens dan wel bij ons bekend zijn. Als uw medicijn niet (volledig) vergoed wordt, rekent u dit zelf af bij het afhalen. 

  2. Hoe zit het met medicijnkosten en uw eigen risico? 

    Bijna alle medicijnen en hulpmiddelen vallen onder het eigen risico van uw zorgverzekering. Uw zorgverzekeraar brengt de verplichte eigen bijdrage bij u in rekening totdat u het hele eigen-risico-bedrag van dat jaar heeft verbruikt. Vanaf dat moment worden uw volgende zorgkosten in dat kalenderjaar wel vergoed (als daarvoor vergoeding geldt). Bekijk op de pagina Kosten en vergoeding de actuele tarieven van BENU Apotheek. 

  3. Vragen over een rekening van BENU Apotheek 

    Met vragen over uw medicijnrekening kunt u altijd bij uw apotheek terecht.   
    Wordt Famed vermeld op uw medicijnrekening? Ga dan naar de website www.famed.nl/nota-ontvanger/contact en vul uw vraag in op het contactformulier in. U kunt ook bellen naar Famed. Het telefoonnummer is 0900 0885. 

Overige vragen

  1. Waar kunt u terecht met uw overige vragen? 

    Heeft u een andere vraag, een suggesties of klacht? Kijk dan op de pagina Klantenservice
    Wilt u onafhankelijk advies over aandoeningen of medicijnen? Dan kunt u ook terecht op deze websites: