Gezond eten

Uw lichaam haalt bouwstoffen uit eten en drinken. Door gezond en gevarieerd te eten krijgt u alle voedingsstoffen binnen die u nodig heeft. Op deze pagina leest u meer over gezond eten en krijgt u tips over hoe u gezonder kunt eten.

Waarom is gezond eten belangrijk?

Goede voeding zorgt ervoor dat u genoeg energie en voedingsstoffen in uw lichaam heeft. Uw lichaam heeft voedingsstoffen nodig om gezond te blijven. Denk dan aan: eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen, vitaminen, vezels en voldoende vocht.

Gezond eten zorgt er ook voor dat u minder kans heeft op ziektes zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Daarbij bent u ook fitter en blijft u beter op gewicht wanneer u gezond eet.

Wat is gezond eten?

Gezond eten betekent dat u gevarieerd eet, de juiste hoeveelheid eet, weinig onverzadigde vetten eet en genoeg groente en fruit eet. Als u gezond eet krijgt uw lichaam alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. Een makkelijke manier om gezond en gevarieerd te eten is door te kijken naar de schijf van 5 van het Voedingscentrum.

Gezond eten met de schijf van 5

Bij de schijf van 5 zijn voedingsproducten verdeeld in vakken:

  • groente en fruit,
  • smeer- en bereidingsvetten,
  • vis, peulvruchten, vlees, eieren, noten en zuivel,
  • brood, graanproducten en aardappelen,
  • dranken.

Wilt u gezonder eten? Probeer dan bij iedere maaltijd iets te kiezen uit de schijf van 5. Let ook op de volgende adviezen.

  • Eet voldoende groente en fruit (2 stuks per dag) U leest op de site van het Voedingscentrum hoeveel groente en fruit per dag gezond is voor u.
  • Eet vooral volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst. Hier zitten veel koolhydraten, vezels en vitamines in.
  • Eet zo min mogelijk producten gemaakt van witte tarwebloem. Denk dan aan witbrood, koekjes en zoutjes.
  • Eet iedere week peulvruchten (bruine bonen, sojabonen, linzen of kikkererwten). Hierin zitten veel vezels, ijzer en andere voedingsstoffen.
  • Let op het soort vet in uw eten. Te veel verzadigde vetten zijn slecht voor u. Het is beter om producten met onverzadigde vetten te kiezen. Lees meer over vetten in eten. 
  • Wees zuinig met extra zout in uw eten. Lees hier meer over zout eten. 
  • Kies voor producten met zo min mogelijk toegevoegde suikers. Lees hier meer over suiker in eten. 
  • Kies voor verse, zelfgemaakte maaltijden. In kant- en klare maaltijden zitten altijd veel toegevoegde stoffen die u niet nodig heeft.
  • Drink zo min mogelijk drankjes met suiker en alcohol. Lees meer over de effecten van alcohol op uw gezondheid. Kies liever voor water of thee.
  • Eet 3 maaltijden per dag.
  • Kies voor gezonde tussendoortjes. Bijvoorbeeld fruit, ongezouten noten of rauwkost (tomaatjes, komkommer, radijs, bleekselderij of wortel).

Hoe kunt u starten met gezond eten?

U kunt met kleine stappen beginnen met gezond eten. Het makkelijkste is om producten die u al gebruikt, te verwisselen voor gezonde opties. Neem in plaats van een koekje bijvoorbeeld fruit of ongezouten nootjes. Kies halfvolle melk in plaats van volle melk, en kies in plaats van witbrood, volkorenbrood.

Heeft u moeite met gezond eten? U kunt dan de hulp inschakelen van een diëtist. Deze kan u helpen met het kijken naar uw eetpatroon.

Ook zijn er een hoop apps die u kunt gebruiken om gezonder te eten. Bekijk de lijst met apps op de site van het Voedingscentrum.

Wilt u weten hoe gezond u bent? Doe dan de BENU Gezondheidscheck. Bij de gezondheidscheck wordt er gekeken naar hoe gezond u bent. U krijgt meteen de uitslag en daarbij persoonlijk advies over hoe u uw gezondheid kunt verbeteren. Een gezonder voedingspatroon kan een van de adviezen zijn.