Slapen

Mensen slapen voor een groot deel van hun leven. Iedere avond gaan we weer naar bed en doen we onze ogen dicht. Maar waarom slapen we eigenlijk? Lees hier waarom slaap belangrijk is voor uw gezondheid en hoe lang u moet slapen

Waarom is slaap belangrijk

Goed slapen is heel belangrijk. Tijdens het slapen herstellen uw lichaam en hersenen van alle indrukken van de vorige dag. Uw lichaam maakt tijdens het slapen ook groeihormonen aan, die helpen bij het repareren en het groeien van nieuwe cellen en weefsels. Ook wordt uw immuunsysteem actief en wordt het stresshormoon minder.

Wat gebeurt er wanneer u slaapt?

Wanneer u slaapt gaan uw hersenen door een slaapcyclus. Een cyclus bestaat uit meerdere slaapfasen die in een vaste volgorde voorkomen. Per nacht gebeurt de slaapcyclus 4 tot 6 keer, afhankelijk van hoe lang u slaapt.

Fase 1: doezelfase / sluimerfase (NREM1)

In deze fase bereidt uw lichaam zich voor om in slaap te vallen. Uw ogen draaien weg en de temperatuur van uw lichaam gaat omlaag. Deze fase duurt maar een paar minuten.

Fase 2: de lichte slaap (NREM2)

U bent nu in slaap, maar heel licht. U wordt hier bijvoorbeeld nog wel wakker van geluiden.

Fase 3: diepe slaap (NREM4)

In deze fase bent u in een diepe slaap. U zult langzaam en dieper ademen en een langzame regelmatige hartslag hebben. Als u wakker wordt gemaakt in deze fase bent u in de war en duurt het even voordat u weet waar u bent. In deze fase herstelt het lichaam zich van een lange dag. Ook worden er groeihormonen aangemaakt in deze fase.

Fase 4: droomslaap / paradoxale slaap (REM-slaap)

De REM-slaap krijgt zijn naam omdat er in deze fase snelle bewegingen worden gemaakt door uw ogen (Rapid Eye Movement). In deze fase zijn uw hersenen actief en zijn al uw spieren ontspannen. De REM-slaap is belangrijk voor uw geestelijke gezondheid. Uw hersenenactiviteit is in deze fase bijna hetzelfde als wanneer u wakker bent. De hersenen zijn hard bezig met dromen, uw geheugen en met informatie verwerken. Zo verwerken uw hersenen de ervaringen van die dag. Ook versterkt het uw geheugen en stimuleert het de ontwikkeling van uw centrale zenuwstelsel. Hoe verder in de nacht het is, hoe langer uw REM-slaap duurt. U heeft deze fase hard nodig om overdag goed wakker te zijn.

Wanneer u overdag alcohol of verdovende middelen gebruikt wordt uw REM-slaap korter en van slechtere kwaliteit. Ditzelfde gebeurt bij jetlag. Daarom bent u wanneer u wakker wordt nog slaperig. De enige oplossing hiervoor is lekker op tijd naar bed gaan.

Na elke REM-slaap wordt u kort wakker. Vaak merkt u hier niks van. Hierna begint de slaapcyclus met alle fases opnieuw.

Hoeveel slaap heeft u nodig per nacht?

De meeste mensen hebben ongeveer zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Zo zijn er kortslapers (die slapen zeven uur), middellange slapers (slapen acht uur) en langslapers (slapen negen uur of langer). De meeste mensen zijn middellange slapers en slapen rond de acht uur per nacht.

Hoe lang u moet slapen wordt bepaald door uw genetische aanleg en door externe factoren zoals geslacht, leeftijd en wat u doet op een dag. Als u op een dag veel beweegt en veel moet nadenken zult u meer slaap nodig hebben.

De beste manier om uit te vinden of u voldoende slaapt is door goed te luisteren naar uw lichaam. Als u overdag moe bent en ’s avonds graag wilt slapen, slaapt u waarschijnlijk te weinig. Ook kunt u proberen te slapen zonder wekker. Dan gaat u slapen wanneer u moe bent en wordt u wakker wanneer u uitgeslapen bent. Zo kunt u testen hoeveel slaap u nodig heeft.

Wilt u beter gaan slapen? Lees hier 10 tips om beter te slapen.