10 tips om te ontspannen bij stress

Hoe u zich ontspant is voor iedereen verschillend. Het belangrijkste is dat u iets vindt dat u rust geeft in uw hoofd. U kunt zich op verschillende manieren ontspannen: door uzelf lichamelijk in te spannen, door geestelijke ontspanning en door creatief bezig te zijn.

Probeer verschillende tips uit en kijk wat voor u het beste werkt. Kies ook voor een vaste korte activiteit die u makkelijk dagelijks kunt doen. Bijvoorbeeld muziek luisteren, een lunchwandeling of mediteren. U kunt daarmee tussen de drukte door uw spanning al verminderen.

Hier 10 BENU tips om te ontspannen en stress te verminderen.

  1. Beweeg
    Ga bijvoorbeeld sporten, in de tuin werken of wandelen in de natuur. Het is bewezen dat beweging het stresshormoon vermindert. Lees ook alles over gezond bewegen.
  2. Schrijf
    Door uw gedachten, emoties of u ‘to do lijst’ op te schrijven in een notitieboek kunt u uw hoofd leeg maken en het makkelijker loslaten.
  3. Mediteer
    Mediteren, yoga en mindfulness zijn allemaal bewezen manieren om stress te verminderen. Dit hoeft helemaal niet ‘zweverig’ te zijn. Het zijn manieren die u overal en op elk moment kunt toepassen. In 2 minuten kunt u uw hoofd al tot rust brengen.
  4. Luister
    Ga zitten, liggen of wandelen en luister naar muziek die u ontspant. Of wandel langs de zee of in het bos en luister naar de geluiden van de natuur. 
  5. Knuffel
    Knuffel met uw kinderen, uw geliefde of uw huisdier. Knuffelen helpt te ontspannen en na 20 seconden knuffelen komen er hormonen vrij waardoor u gelukkig wordt.
  6. Wees creatief
    Zoek een hobby waarin u uw creativiteit en emotie kwijt kunt. Bijvoorbeeld schilderen, fotografie of een instrument bespelen.
  7. Geniet
    Leeft u? Of wordt u geleefd? Vind de juiste balans tussen leuke activiteiten en de dingen die ‘moeten’. Laad u op door iets te doen wat u leuk vindt. Vier succes (samen), lach en sta elke dag stil bij waar u dankbaar voor bent.
  8. Slaap
    Door een goede nachtrust vermindert u het stresshormoon. Zorg voor regelmaat en minimaal 7 tot 8 uur slaap per dag. Lees ook alles over een goede nachtrust.
  9. Zoek warmte
    Warmte helpt het lichaam ontspannen. Neem een warm bad, ga veilig zonnen of ga naar de sauna.
  10. Doe niks!
    Schakel de tv uit, leg uw telefoon weg en doe even helemaal niks. Laat uw fantasie gaan en probeer niet te oordelen.

Extra tip: ruim op!
Het klinkt natuurlijk niet als ontspanning, maar een opgeruimde werkplek en huis geeft rust in uw hoofd. Bedenk manieren hoe uw huis en werkplek minder snel rommelig worden. Doe bijvoorbeeld spullen weg die u niet nodig heeft en gebruik bakken en kasten om rommel uit het zicht te halen. Door op te ruimen en schoon te maken bent u ook gelijk aan het bewegen.

Ontspannen hoort bij een gezonde leefstijl. Door te ontspannen vermindert u stress, wordt u gelukkiger en verlaagt u het risico op gezondheidsklachten.