Inspanningsastma

Heeft u astma? Dit kan samengaan met een slechtere conditie. Sporten is dan ook zwaarder en u zult sneller vermoeid zijn. Wordt u alleen benauwd tijdens het sporten of bewegen? Dan heeft u inspanningsastma. Hier leest u wat u kunt doen tegen inspanningsastma.

Twee mensen die sporten buiten op het grasveld

Symptomen inspanningsastma

Heeft u dagelijks weinig of geen last van astma, maar tijdens het sporten wel? Dan heeft u inspanningsastma. Inspanningsastma kan ontstaan door geestelijke spanning. Het lichaam kan sterk reageren op stress en emoties, net als op lichaamsbeweging. Dit type astma is niet gebonden aan leeftijd. Kinderen, volwassenen en ouderen kunnen last hebben van inspanningsastma. Bent u al op wat latere leeftijd? Dan is het belangrijk om te weten hoe u inspanningsastma zoveel mogelijk kunt voorkomen. Lees hier meer over de oorzaken van astma.

Inspanningsastma test

Om te kijken of u inspanningsastma heeft doet de arts een inspanningstest. Hierbij moet u een stukje hardlopen of een stukje fietsen. Deze test wordt gedaan in een kamer met koude en droge lucht. Uw longfunctie wordt dan voor en na het hardlopen gemeten.

Inspanningsastma voorkomen en behandelen

U hebt minder last van inspanningsastma als u het volgende doet:

  • Zorg voor een goede warming-up
    Voor het sporten goed de spieren opwarmen is belangrijk. Zelfs topatleten doen een warming-up. Zo kan het lichaam rustig opstarten en versnelt de hartslag ook langzaam. Het voorkomt blessures, maar geeft ook inspanningsastma minder kans. Neem ongeveer 15 minuten de tijd om bijvoorbeeld warm te lopen, te stretchen en het hele lijf op te warmen. Bouw dit rustig op en forceer niets, anders wekt u misschien de astma juist op.

  • Adem geen koude buitenlucht in
    De koude buitenlucht prikkelt het slijmvlies in de longen. Door te sporten in de koude lucht, zullen de longen droger worden. Dit maakt de slijmvorming in de longen alleen maar erger. Daarom kunt u het beste in de winter binnen sporten. Wilt u toch echt buiten sporten of bewegen? Haal dan adem via de neus of draag een sjaal voor uw mond. Hierdoor is de lucht in de longen wat warmer.

  • Blijf wel regelmatig bewegen
    Het is goed voor u om regelmatig te bewegen. Een goede conditie is belangrijk. Kinderen moeten vroeg beginnen om dit op te bouwen. Zo wennen ze aan het leven en bewegen met inspanningsastma. Ook voor ouderen helpt lichaamsbeweging om gezond te blijven. Door regelmatig te bewegen, blijven de longen actief en soepel.

Inspanningsastma medicijnen

Er zijn een aantal medicijnen die u kunt gebruiken voor inspanningsastma:

  • Luchtwegverwijders
    • Kortwerkende luchtwegverwijders
    • Langwerkende luchtwegverwijders
  • Ontstekingsremmers

Heeft u alleen last van astma bij lichamelijke inspanning? Dan maakt u waarschijnlijk vooral gebruik van kortwerkende luchtwegverwijders. U kunt luchtwegverwijders gebruiken voor het sporten. Deze kunt u gebruiken met behulp van een puffer of inhalator. Ook tijdens het sporten helpt een luchtwegverwijder als u het toch benauwd krijgt. U kunt dus ook tussendoor nog een keer inhaleren of puffen. We raden aan om langwerkende ontstekingsremmers te gebruiken als u inspanningsastma heeft. Als u ontstekingsremmers gebruikt, hoeft u minder of helemaal niet meer luchtwegverwijders te gebruiken.

Astma tip

Er is een onderzoek geweest naar de invloed van visolie op inspanningsastma. Na het gebruiken van visolie wordt de vernauwing van de luchtwegen bij sommige mensen minder. Vraag uw arts om advies als u dit ook wilt gebruiken.